Inkontinens/smerter i underliv

Man anslår at ca. 300.000 danskere har problemer med at holde på urin, luft eller afføring, og det kan være invaliderende da effekten ofte er, at man begrænser sig socialt.

Det kan være når du laver sport, eller hopper, nyser, hoster at du oplever at der kommer lækage af urin. Inkontinens kan også vise sig som pludselig trang, og her kan der være tale om overaktiv blære.

Inkontinens kan også opstå i forbindelse med ryg eller bækkenproblemer.

Bækkenbundsmusklerne er placeret i underlivet, og har den funktion, at de lukker for urin, luft og afføring. Derfor kan træning af disse muskler afhjælpe problemer med at holde på vandet eller afføring.

Det er vigtigt at hvis man laver bækkenbundsøvelserne, også kaldet “knibeøvelser” i folkemunde, at du udfører dem korrekt. Dette kan afklares ved en fysioterapeutisk undersøgelse af muskelfunktionen for bækkenbundens muskler. Ved denne undersøgelse er det muligt at scanne din bækkenbund, mens du kniber, og herved kan det afklares hvordan dine muskler fungerer.

Både mænd og kvinder har brug for at lave “knibeøvelser”, og det kan f.eks være efter operation for prostata kræft eller efter en fødsel.

Hvis det er svært at fornemme at lave knibeøvelser kan der bruges elstimulation til at aktivere bækkenbundens muskler eller bruge et biofeed back apparat for at for mere bevidsthed af knibet.

Smerter i underlivet

Der kan opstå spændinger i musklerne i bækkenbunden af flere grunde.

Det er flest kvinder som oplever smerter, men også mænd. Smerter i underlivet kan mærkes forskelligt og har nogen gange den virkning, at der kan opstå smerter ved samleje.

Årsagerne til smerter i underlivet hos kvinder kan have gynækologisk baggrund, så som endometriose, vulvodyni, senfølger efter kræft behandling (strålebehandling) eller vaginisme. Sommetider er spændingerne opstået i underlivet på grund af psykiske årsager, fordi underlivet er “stedet”, hvor vi mærker følelser, og derfor kan bekymringer gemmes væk her.

Hos mænd kan det også være efter operation i underlivet, eller ved traumer opstået direkte på underlivet, at der kan opstå smerter. Disse smerter kan mærkes som en “golfkugle” i mellemkødet, eller smerter i testiklerne og op i lysken eller henover blæren. Baggrunden for smerterne kan være triggerpoints i bækkenbundens muskler eller låsning af bækkenets led.

Spændingerne i underlivet kan også gøre det besværligt at tømme blæren eller være medvirkende til forstoppelse af tarmen. Afspænding af disse muskler og det at blive bevidst om årsags sammehænge, kan i mange tilfælde afhjælpe problemet.

Hvis du lider af inkontinens

Så kontakt klinikken, og få en snak med en af vores dygtige fysioterapeuter indenfor området.