Behandling af børn med børnegigt

Børnegigt er en betændelsestilstand i et eller flere af leddene i barnekroppen. Børnegigt er en af de hyppigste kroniske sygdomme der starter i barnealderen og som omkring 1.000 børn i Danmark har.

• Hvert år får omkring 120 piger og drenge konstateret sygdommen for første gang
  • De fleste børn får sygdommen, når de er under fem år
  • Sygdommen rammer mest piger og begynder i to-fire årsalderen
  • For to ud af tre børnegigtpatienter vil sygdommen gå i ro på et tidspunkt
  • Tidligere blev 10-15 pct. af børnegigtpatienter kørestolsbrugere. Men moderne, rettidig behandling, gør at der i dag ikke er nogen kørestolspatienter
  • Det tager omkring 4-5 måneder, fra de første symptomer viser sig, til man kan stille en diagnose Men hver fjerde børnegigtpatient får først diagnosen efter 11 måneder.

Hvordan føles børnegigt?

Symptomerne er oftest smerter, hævelse, varme og nedsat bevægelighed i leddene.

• Ofte kan sygdommen optræde med et mildt forløb med kun få symptomer, men den kan også i svære tilfælde give betydelige problemer
  • Børnegigt kan optræde på forskellig måde og kan deles op i forskellige sygdomstyper.

Hvordan behandles børnegigt?

Fysioterapi udgør en vigtig del af behandlingen af børn og unge med børnegigt. Fysioterapien øger bevægeligheden i leddene, og muskelkraften styrkes. Behovet for fysioterapi varierer fra barn til barn og for det enkelte barn på forskellige tidspunkter i sygdomsforløbet. Ud over fysioterapi kan dit barn i perioder have brug for øvelser til hjemmebrug efter instruktion fra fysioterapeuten, så kroppen og leddenes funktion bliver holdt ved lige. Desuden kan fysioterapeuten vejlede om, hvilke aktiviteter man bør undgå, og give vejledning til f.eks. børnehaven eller skolen. Varmtvandstræning er en god og populær form for fysioterapeutisk behandling.

Særlige forholdsregler

Behandlingen skal varetages af en specialuddannet børnefysioterapeut.