Børnetræning i varmtvandsbassin

Træning i bassin er en alsidig træningsform, hvor man træner kondition, muskelstyrke og –udholdenhed, bevægelighed og balance.

Træningsformen er afspændende og smertelindrende og oplagt til børn med gigt, cerebral parese, hoftedysplasi og andre lignede diagnoser, som giver smerter, bevægeindskrænkning og stram muskulatur.

Smertelindrende styrketræning

Ved træning i bassin får dit barn fornemmelsen af større bevægelsesfrihed end på land, da vandets opdrift giver fornemmelsen af, at kroppen vejer mindre. Dit barn vil også få oplevelsen af at være smertefri, netop fordi vandet bærer kroppen og dermed mindsker belastningen på muskler, led og andre strukturer, som ellers vil være præget af smerte grundet en given diagnose eller skade.

I vandet får dit barn stimuleret et sygt/skadet led ved at komme ud i nogle yderpositioner, som man ikke kan nå, når man står på land og belaster med sin fulde vægt. Det holder leddene ved lige. Ved led der ikke bliver brugt i yderpositioner, skrumper vævet omkring dem. Det er meget smertefuldt og fører til at leddene efterhånden kan bevæges mindre og mindre.

Når børnene er i det varme vand, lægger vi vægt på, at træningen foregår gennem leg. Selvom træningen foregår på hold, sørger vi for at tilpasse øvelserne til det enkelte barns niveau, formåen og kunnen.

Ved at deltage i træning i varmtvandsbassin vil dit barn opnå:

• At få øget muskelstyrke
  • At få større bevægelighed
  • At få en bedre balance
  • At få en bedre kondition
  • At have det sjovt samtidig med at lære noget og udvikle sig
 Holdstr.: Max. 6 deltagere.
 Tid og sted:    onsdag kl. 16.00 i varmtvandsbassin i Holstebro Badeland
 Varighed: Et forløb varer minimum 3 måneder.
 Pris: Spørg på klinikken
 Tilskud: Ved henvisning fra egen læge, får du tilskud til træningen fra sygesikringen.
 Tilmelding: Kontakt os på tlf. 97 42 79 99.