Ødembehandling

Ødem/kompressionsbehandling

Ved behandling med kompressionsbandage veksler trykket i manchetten mellem overtryk og normalt atmosfærisk tryk.

Dette medfører en markant forbedring af blodcirkulationen, især i de perifere områder. Behandlingen er afslappende og uden bivirkninger, hvis man er sund og rask. Er man i tvivl, bør man tale med sin læge eller fysioterapeut inden behandlingen.

Lymfødem

Ødemer er hævelser i vævet i muskler, brusk, ledbånd og sener. Disse hævelser kan have mange årsager.

Lymfødem skyldes, at lymfevæsken, der løber i lymfekarrene til lymfekirtlerne, er blevet blokeret. Lymfen kan derfor ikke løbe fra f.eks. en arm eller et ben, som så hæver op, fordi der siver væske ud i vævet.

Lymfødem kan være primær, hvis tilstanden opstår uden kendt grund. Hævelsen er da ofte tilstede tidligt i livet og kan være medfødt.

Lymfødem der opstår efter en operation, en infektion eller af anden kendt grund kaldes sekundær. Sekundær lymfødem er langt det mest almindelige.

Sekundær lymfødem opstår især efter behandling for brystkræft hvor armen på samme side hæver op. Dele af lymfesystemet kan da være ødelagt under operationen eller skadet på grund af strålebehandling.

Fakta

• Lymfødem er hævelse af en arm eller et ben
  • Tilstanden skyldes ophobning af lymfevæske
  • Hvis lymfe afløbet fra armen eller benet bliver lukket, hæver den op.
  • Det kan ske efter en operation, hvor lymfekarrene bliver skåret over eller efter betændelse
  • Lymfødem kan ikke helbredes
  • Hævelsen kan holdes nede ved at bruge kompressionsbandage, ved at motionere og ved at lejre armen eller benet højt, når man hviler

Læs mere på sundhed.dk

Mindre hævelse efter behandling

Behandling med kompressionsmanchet, er en yderst effektiv behandlingsform, hvor man gør brug af automatisk udstyr til intermitterende pneumatisk kompression (vekslende lufttryk). Samme teknik anvendes på landets lymfødemklinikker og hospitaler.

Andre former for hævelser

• Gigtgener
  • Postoperative hævelser
  • Ledskader
  • Følger efter lammelse
  • Følger efter nervebetændelse
  • Restless legs syndrome / rastløse ben

Kontraindikationer

Du kan formentlig ikke modtage behandling med kompressionsbandagen hvis du lider af

• Thrombose / blodprop
  • Nyre insufficiens / nyre svigt
  • Igangværende kemoterapi
  • Infektiøse hudsygdomme/sår
  • Insulin ”lommer” hos Diabetes
  • Akutte blødninger i ben
  • Blødersygdomme
  • Inden 12 timer efter afsluttet dialysebehandling
  • Ved graviditet, skal man være opmærksom på kontraindikationer, som utilpashed.

Pris

Tillæg til behandlingspris på 50,- kr. eller uden henvisning ialt 250,- kr.