FysioDanmark Holstebro er med i Avis-maraton

105

I samarbejde med Dagbladets Avis-maraton tilbyder FysioDanmark Holstebro alle Avis-maratondeltagere vejledning, råd, skadesforebyggende aktiviteter, undersøgelse eller behandling i forhold til netop dit løb.

Vi tilbyder

Rabataftale på alm. fysioterapi

For alle deltagere i Avis-maraton tilbyder vi fysioterapi med 25% rabat i træningsperioden fra marts til september. Rabatten gælder både med og uden lægehenvisning. Rabatten gives på de første fem konsultationer pr. person.

Hurtig behandling – ingen ventetid. Vi tilbyder dig en tid senest dagen efter din henvendelse.

Desuden kan du forberede dig optimalt til din sæson med effektiv supplerende træning på styrketræningsholdet for løbere. > Styrketræning og løbeteknik

Gode råd

For at forebygge skader er her nogle gode råd til både den erfarne løber og nybegynderen:

• Øg højst træningen med 10 % om ugen.
  • Husk at restituere. Når du træner, nedbryder du kroppen.
  • Varm op i roligt tempo. Øg intensiteten gradvist.
  • Varm ned for at fjerne affaldsstoffer og nedsætte træningsømhed.
  • Spænd ud og forebyg overbelastning af muskelfibre.
  • Brug løbesko, som passer til din fodtype. En løbesko holder ca. 1.000 km.

Symptomer på skader

1. Ingen symptomer = Normal træning.
  2. Let ømhed efter træning og evt. i begyndelsen af træningen = Øg ikke træningsmængden og nedsæt gerne træningen med 10-20 %.
  3. Vedvarende ømhed under og efter træning = Nedsæt træningen med ca. 50 % og undgå konkurrencer. Gå trænings-kalenderen igennem. Opsøg behandler.
  4. Smerter under træning og kraftig ømhed efter træning. Stop løbetræningen i en kortere periode. Alternativ træning som ikke medfører ømhed kan benyttes.
  5. Træning vanskelig pga. smerter – også i dagligdagen = Total træningspause indtil du har konsulteret behandler. Undgå alle smertefulde aktiviteter.