Smerteskole

Smerteskole henvender sig til personer som lider af uspecifikke langvarige smerter, og som gerne vil kunne forstå og håndtere sine smerter.

Ofte tænker vi, at når vi mærker smerte, skyldes det en vævsskade. Det gør ondt når vi får en skade, og som regel ophører smerten når vævshelingen er afsluttet. Men hos nogle mennesker fortsætter smerten efter vævshelingen er afsluttet, hvorved smerten ændrer karakter og bliver langvarig eller kronisk i stedet.  Det er derfor en misforståelse at smerte skyldes en vævsskade. Denne misforståelse kan medvirke til at mange personer oplever at deres smerter ikke giver mening.

Der er lavet studier som påviser, at personer med langvarige smerter kan have gavn af at forstå de neurobiologiske faktorer bag deres smerteoplevelser, og at denne viden kan hjælpe dem med at lære at leve med deres smerter. Ved at lære om smertefysiologi og moderne forståelse for smertevidenskab , kan det være med til at give personer med langvarige smerter viden til at forstå deres symptomer, og derved mulighed for at reducere smertens betydning for personens oplevede livskvalitet.

Emnerne som gennemgås i Smerteskolen er:

• Hvad er smerte?
  • Sensibilisering (nerverne reagerer kraftigere på stimuli end normalt)
  • Kroppens forsvar mod nociception (kroppens evne til at registrere smerte)
  • Stress, motion og træning
  • Medicin og anden behandling af smerter
  • Deltagernes erfaringer med smerter

Du kan læse mere om smerteskole på videnomsmerter.dk

Tid og sted: Fredage kl. 10.30-12.00 klinikkens træningssal.
Varighed: 3 lektioner af ca. 1½ times varighed, 1x ugentligt.
Pris: 857,52 kr uden henvisning, 520,50 kr. med henvisning.
Tilskud: Ved henvisning fra egen læge, får du tilskud fra sygesikringen.
Tilmelding: Kontakt os på tlf. 97 42 79 99.