Fysioterapi efter brystoperation

Sådan foregår det

Metoden vi behandler efter er udviklet af fysioterapeut Kirsten Tørsleff. Kræftens Bekæmpelse og Sundhedsstyrelsen anbefaler denne metode som den bedst egnede til behandling af gener efter brystoperation.

Behandleren undersøger indledningsvis bevægeligheden i det opererede område og vurderer eventuel stramhed i vævet omkring operationsområdet. Sammen lægger I en plan for din behandling og sætter et realistisk mål.

Fysioterapien omfatter blandt andet behandling af nerve- og muskelvæv samt udstrækning og genoptræning af de belastede muskler.  Behandleren vil ligeledes instruere dig i selvbehandling og en række hjemmeøvelser.

Du kan også få glæde af fysioterapi selvom det er lang tid siden, at du er blevet opereret.

Sådan virker det

Undersøgelser viser at 80% af alle brystopererede oplever følger i form af smerter, stramhed i vævet, dårlig bevægelighed i skulderleddet mv. Dette gælder uanset om du har fået fjernet hele brystet eller fået foretaget en brystbevarende operation.

Fysioterapi kan afhjælpe mange af generne, og du vil allerede efter få behandlinger kunne se resultat i form af øget bevægelighed og færre smerter.

Fysioterapi efter brystoperation kan afhjælpe

• Nedsat bevægelighed af skulder og nakke
  • Smerter i ryg, nakke, brystregionen og/eller armhule
  • Hævelse i arm
  • Nedsat kraft i skulder og/eller arm
  • Fornemmelse af hævelse i armhulen
  • Asymmetri/skævhed i kropsstammen
  • Hovedpine

Særlige forholdsregler

Behandleren vil spørge om relevante informationer omkring din operation, inden behandlingen startes.

For at opnå det bedste resultat med fysioterapien, er det vigtigt, at du følger det aftalt hjemmetræningsprogram og øvrige anvisninger fra behandleren.