Behandling af bækkenbunden

Sådan foregår det

Behandleren vurderer bækkenets led og muskler samt vurderer, om du har optimal styrke, kniberefleks og lignende. Ved hjælp af blandt andet billeder og en skeletmodel , bliver du indviet i hvordan bækkenbunden arbejder. Har du smerter, vil du få afklaret, hvor smerten stammer fra.

Sammen sætter du og behandleren et realistisk mål for behandlingen/træningen af din bækkenbund. I de fleste tilfælde vil du efter en enkelt behandling kunne klare et hjemmetræningsprogram på egen hånd – i nogle tilfælde vil du skulle have 2-3 behandlinger. Du vil altid blive tilbudt en opfølgning, for at se om du har nået det opstillede mål.

Behandlingen foregår naturligvis diskret i et uforstyrret, aflukket rum.

Sådan virker det

Bækkenbunden fungerer som en hængekøje for dine organer og er den muskel der skal sørge for, at du ikke lækker urin og afføring samt at du kan holde på luft. Med alderen – eller hvis den bliver udsat for et trauma som for eksempel en graviditet/fødsel eller en operation –  svækkes bækkenbundsmusklen og mister sin styrke eller følsomhed.

Ved behandling/træning af bækkenbunden styrkes musklerne i din bækkenbund, og dine gener eller smerter vil mindskes betydeligt eller helt forsvinde. Ved problemer med vandladning eller afføring viser forskning, at hele 70% har succes med at træne sig fri af problemerne.

Behandling af bækkenbunden kan blandt andet afhjælpe:

• Vandladningsproblemer
  • Afføringsproblemer
  • Smerter i underlivet
  • Gener under eller efter graviditet
  • Gener efter operation i underlivets

Særlige forholdsregler

Behandleren vil spørge om relevante informationer, inden behandlingen startes. Det kan være informationer om antal af graviditeter/fødsler, foretagne operationer eller indtagelse af medicin.

For at opnå det bedste resultat med behandling af din bækkenbund, er det vigtigt, at du følger det aftalt hjemmetræningsprogram og øvrige anvisninger fra behandleren.