Sådan foregår det

Behandleren stikker tynde nåle ind i hud og muskler. Nålene stimulerer nervesystemet, og stimuleringen medfører smertelindring, øget blodgennemstrømning og afspænding af musklerne. Behandlingen er smertefri – du vil i stedet for mærke en varme og en prikkende eller let sovende fornemmelse de steder, hvor nålene er placeret.

Normalt indsætter behandleren 4-6 nåle i området, hvor du har ondt og 2 nåle i hænder eller fødder. En behandling varer ca. 20 minutter. Oftest anbefaler vi behandling 1-2 gange om ugen. Vi vurderer efter ca. 4 behandlinger, om behandlingen har den ønskede effekt.

Akupunktur-behandlinger er ofte et supplement til anden fysioterapeutisk behandling. Behandleren anvender udelukkende sterile engangsnåle.

Sådan virker det

Nålene stimulerer kroppens egne smertedæmpende og regenererende processer, og de fleste studier om kroniske smertetilstande viser positive effekter i op til 6 måneder efter behandling med akupunktur.

Et af de første tegn på at behandlingen virker er ofte en bedre nattesøvn – og herefter en reduktion af dine smerter, så du bedre vil kunne udføre de aktiviteter, som du tidligere havde problemer med.

Akupunktur kan blandt andet anvendes mod:

• Hovedpine og migræne
  • Gigtsygdomme i led og muskler
  • Rygsmerter, frossen skulder og tennisalbue
  • Lænde- og bækkensmerter hos gravide
  • Mavelidelser, smerter i underlivet og menstruationsproblemer
  • Hormonelle problemer og hudproblemer som eksem og psoriasis
  • Kredsløbsproblemer
  • Sportsskader

Mulige bivirkninger

Du vil kunne føle træthed umiddelbart efter en akupunktur-behandling. Derudover så kan der opstå mindre blødninger og hævelser, der hvor nålene har siddet.

Ved inkompetent anvendelse af akupunktur kan der i sjældne tilfælde ske uheld med infektion eller perforering af de indre organer. Det er derfor vigtigt at vælge en uddannet akupunktør.

Særlige forholdsregler

Behandleren vil spørge om relevante informationer, inden behandlingen startes. Det kan være informationer om mulig graviditet, indtagelse af blodfortyndende medicin eller anden medicin.

For at opnå det bedste resultat med akupunktur, er det vigtigt, at akupunktur kun anvendes ved veldiagnosticerede tilstande.